mapa strony   |   kontakt   |

Statut Biblioteki

Wersja archiwalna zmieniona dnia 26.08.2008

STATUT
Biblioteki Pedagogicznej w Płocku
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Biblioteka Pedagogiczna w Płocku, nazwa skrócona BP w Płocku, zwana dalej Biblioteką,
jest publiczną placówką oświatową.
§ 2.
Biblioteka Pedagogiczna w Płocku używa pieczęci z tą nazwą.
§ 3.
Siedziba Biblioteki mieści się przy ul. Łukasiewicza 11 w Płocku.
§ 4.
Biblioteka obejmuje zasięgiem działania powiaty: płocki ziemski, płocki grodzki, gostyniński,
sierpecki.
§ 5.
Biblioteka działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329
z późniejszymi zmianami),
2) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 kwietnia 2003 r.
w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych
(Dz. U. nr 89, poz. 824),
3) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 kwietnia 2003 r.
w sprawie ramowego statutu publicznej biblioteki pedagogicznej (Dz. U. nr 89,
poz. 825),
4) uchwały Nr 66/05 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 9 czerwca 2005 r.
w sprawie rozwiązania Zespołu Placówek Doskonalenia Nauczycieli w Ciechanowie
i Zespołu Nauczycieli w Płocku,
5) niniejszego statutu.
§ 6.
1. Organem prowadzącym Bibliotekę jest Samorząd Województwa Mazowieckiego.
2. Organ prowadzący zapewnia środki finansowe na utrzymanie Biblioteki oraz
organizacyjne i kadrowe warunki do realizacji jej zadań statutowych.
§ 7.
Nadzór pedagogiczny nad Biblioteką sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty.
§ 8.
1. Integralną część Biblioteki Pedagogicznej w Płocku stanowią Filie, które mają swoje
siedziby w Gostyninie i Sierpcu.
2. Filie używają pieczęci zawierające nazwy:
1) Biblioteka Pedagogiczna w Płocku Filia w Gostyninie,
2) Biblioteka Pedagogiczna w Płocku Filia w Sierpcu.
3. Filie objęte są budżetem Biblioteki Pedagogicznej w Płocku.
4. Bieżącą pracą Filii kieruje kierownik.
§ 9.
Filie Biblioteki tworzy, przekształca i likwiduje organ prowadzący na wniosek dyrektora
Biblioteki, po zasięgnięciu opinii Mazowieckiego Kuratora Oświaty, w ramach
posiadanych środków.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania
§10.
1. Biblioteka prowadzi działalność służącą w szczególności potrzebom kształcących się
i doskonalących nauczycieli, studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela
oraz słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli i innym osobom zainteresowanym.
2. Do zadań Biblioteki należy:
1) gromadzenie poprzez zakup, dary, przydziały oraz opracowywanie materiałów
bibliotecznych, m.in. z wykorzystaniem Kompleksowego Systemu Zarządzania
Biblioteką PROLIB,
2) udostępnianie zbiorów – na zewnątrz Biblioteki, prezencyjnie, poprzez wypożyczanie
międzybiblioteczne,
3) ochrona i przechowywanie zgromadzonych materiałów bibliotecznych, m.in. poprzez
oprawę książek i roczników czasopism,
4) prowadzenie działalności informacyjnej i bibliograficznej poprzez gromadzenie,
opracowywanie, udostępnianie i upowszechnianie materiałów bibliotecznych
i informację o nich m.in. w formie katalogów, kartotek zagadnieniowych, wykazów
oraz opisów nowości, ulotek dla szkół i placówek, linku na stronie Biblioteki,
5) inspirowanie i promowanie edukacji czytelniczej i medialnej, m.in. poprzez lekcje,
przyjmowanie wycieczek, wystawy,
6) wspieranie działalności bibliotek szkolnych, m.in. poprzez instruktaż w Bibliotece lub
w konkretnej bibliotece szkolnej, opracowywanie materiałów metodycznych dla
nauczycieli bibliotekarzy,
7) wspieranie nauczycieli w realizacji zajęć dydaktycznych i wewnątrzszkolnego
doskonalenia poprzez przygotowywanie zestawień bibliograficznych, udostępnianie
materiałów bibliotecznych na lekcje, wystawy i inne okolicznościowe przedsięwzięcia
w konkretnych szkołach,
8) organizowanie doskonalenia zawodowego pracowników bibliotek pedagogicznych
i bibliotek szkolnych, poprzez organizowanie konferencji, seminariów i grup
samokształceniowych nauczycieli bibliotekarzy,
9) organizowanie i prowadzenie działalności edukacyjnej i kulturalnej, w szczególności
zajęcia edukacyjne, lekcje biblioteczne, spotkania autorskie, biesiady literackie,
wystawy,
10) współdziałanie z innymi bibliotekami oraz z placówkami państwowymi i społecznymi
zainteresowanymi kształceniem i rozwojem intelektualnym nauczycieli
i wychowawców poprzez wymianę materiałów bibliotecznych, wymianę informacji
o zbiorach, szkolenia użytkowników Biblioteki, przygotowywanie informacji
o działalności Biblioteki, współorganizowanie różnorodnych przedsięwzięć, udział
w konferencjach, seminariach oraz innych formach organizowanych przez
ww. biblioteki, placówki i organizacje, organizowanie praktyk zawodowych dla
studentów i słuchaczy przygotowujących się do zawodu nauczyciela bibliotekarza na
podstawie pisemnego porozumienia dyrektora Biblioteki zawartego ze szkołą wyższą
lub zakładem kształcenia nauczycieli.
ROZDZIAŁ III
Organy Biblioteki
§ 11.
1. Działalnością Biblioteki kieruje dyrektor.
2. W Bibliotece można utworzyć stanowiska kierowników filii i wydziałów.
3. Stanowiska, o których mowa w ust. 4, powierza i z nich odwołuje dyrektor.
4. Osoby pełniące funkcje kierownicze, o których mowa w ust. 2, realizują zadania
określone przez dyrektora.
§ 12.
1. Dyrektor w szczególności:
1) organizuje pracę Biblioteki i reprezentuje ją na zewnątrz,
2) zarządza majątkiem Biblioteki oraz dysponuje jej finansami i ponosi
odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
3) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Bibliotece nauczycieli
i pracowników nie będących nauczycielami,
4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej Biblioteki podjętych w ramach jej
kompetencji,
5) koordynuje pracę filii i wydziałów,
6) przedstawia organowi prowadzącemu sprawozdanie z wykonania rocznego planu
pracy,
7) sprawuje nadzór pedagogiczny nad pracą pracowników pedagogicznych oraz
przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne
wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru.
8) odpowiada za promocję Biblioteki i zarządzanie informacją o jej działalności.
§ 13.
1. W Bibliotece działa Rada Pedagogiczna.
2. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Biblioteki realizującym zadania wynikające
ze statutu oraz regulaminów wewnętrznych.
3. Rada działa w oparciu o Regulamin pracy Rady Pedagogicznej Biblioteki Pedagogicznej
w Płocku.
4. Na plenarnych bądź nadzwyczajnych posiedzeniach Rada w formie uchwał zatwierdza,
opiniuje i wnioskuje w sprawach związanych z działalnością Biblioteki.
5. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: dyrektor jako przewodniczący Rady, nauczyciele
pełnozatrudnieni i niepełnozatrudnieni.
6. Do podstawowych zadań Rady należy:
1) planowanie i organizowanie pracy bibliotecznej,
2) przeprowadzanie analizy i oceny stanu realizacji zadań oraz organizacyjnych
i materialnych warunków pracy Biblioteki,
3) organizowanie wewnętrznego samokształcenia.
7. Rada Pedagogiczna na posiedzeniu plenarnym zatwierdza:
1) roczny plan pracy Biblioteki,
2) wnioski dotyczące zmian w statucie oraz w regulaminach wewnętrznych,
3) tematykę wewnętrznego samokształcenia.
8. Na posiedzeniu plenarnym Rada opiniuje:
1) wnioski dyrektora dotyczące organizacji pracy w Bibliotece,
2) plan finansowy Biblioteki,
3) wnioski o przyznanie nauczycielom i innym pracownikom Biblioteki odznaczeń,
nagród oraz innych form uznania.
9. Rada ma prawo do:
1) występowania z wnioskami w sprawie doskonalenia organizacji pracy w Bibliotece
oraz w sprawach oceny pracy nauczyciela,
2) dokonywania zmian w statucie,
3) dokonywania zmian w regulaminach wewnętrznych.
10. Przewodniczącym Rady jest dyrektor, który zobowiązany jest do:
1) realizacji uchwał Rady lub wstrzymania wykonania uchwał Rady niezgodnych
z przepisami prawa.
2) tworzenia atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich członków
Rady w podnoszeniu poziomu działalności Biblioteki,
3) oddziaływania na postawę nauczyciela, pobudzania go do twórczej pracy
i podnoszenia kwalifikacji zawodowych, dbania o autorytet Rady, ochrony praw
i godności nauczyciela,
4) zapoznawania Rady z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego oraz
bibliotecznego i omawiania trybu i formy ich realizacji,
5) analizowania stopnia realizacji uchwał Rady.
10. Członek Rady zobowiązany jest do:
1) współtworzenia atmosfery życzliwości, koleżeństwa i zgodnego współdziałania
wszystkich członków Rady,
2) przestrzegania postanowień prawa oświatowego i bibliotecznego,
3) czynnego uczestniczenia we wszystkich zebraniach i pracach Rady oraz
w wewnętrznym samokształceniu,
4) realizowania uchwał Rady,
5) składania przed Radą sprawozdań z wykonania przydzielonych zadań,
6) przestrzegania tajemnicy obrad Rady.
11. Organizacja pracy Rady:
7) Rada wykonuje swoje zadania zgodnie z rocznym planem pracy Biblioteki,
8) Rada obraduje na zebraniach plenarnych nie rzadziej niż dwa razy w roku.
Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór
pedagogiczny, organu prowadzącego Bibliotekę, jednej trzeciej członków Rady (zgłoszony
pisemnie, z podpisami członków) oraz z inicjatywy przewodniczącego Rady.
12. Przewodniczący Rady prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest
odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku
zebrania na piśmie lub telefonicznie nie później niż pięć dni przed posiedzeniem Rady.
13. Uchwały podjęte na zebraniach plenarnych są prawomocne, jeżeli zostały podjęte zwykłą
większością głosów przy udziale co najmniej połowy członków Rady.
14. Nieobecność na posiedzeniu Rady:
1) członkowie Rady usprawiedliwiają swoją nieobecność na posiedzeniu Rady jej
przewodniczącemu,
2) nieusprawiedliwioną nieobecność członka Rady traktuje się jako nieobecność w pracy
ze wszystkimi tego konsekwencjami.
15. Dokumentacja pracy Rady:
1) z zebrania Rady sporządza się protokół i w terminie 7 dni od zebrania wpisuje się go
do księgi protokołów rady,
2) treść obrad wpisuje się według następujących zasad: „po dyskusji ustalono, że ...”,
3) protokół zebrania Rady podpisuje przewodniczący obrad oraz protokolant,
4) Rada na kolejnym zebraniu decyduje o wprowadzeniu ewentualnych poprawek do
protokołu, jeśli zostaną zgłoszone przez członków rady do 14 dni od sporządzenia
protokołu,
5) podstawowym dokumentem działalności Rady jest książka protokołów.
§ 14.
Podstawową zasadą współdziałania organów Biblioteki jest informowanie i proponowanie
stanowiska lub opinii w danej sprawie bez naruszania kompetencji organu uprawnionego.
§ 15.
Spory kompetencyjne między organami Biblioteki rozwiązuje się w drodze negocjacji
oraz mediacji.
ROZDZIAŁ IV
Organizacja Biblioteki
§ 16.
Merytoryczną strukturę organizacyjną Biblioteki tworzą:
1) Biblioteka Pedagogiczna w Płocku, w której funkcjonują wydziały:
I. Gromadzenia i Opracowania Zbiorów,
II. Wypożyczalnia,
III. Czytelnia i Wydział Informacyjno-Bibliograficzny.
2) Filie.
§ 17.
W miarę potrzeby w Bibliotece Pedagogicznej w Płocku mogą być utworzone
nowe wydziały.
§ 18.
1. Szczegółową organizację działania Biblioteki określa arkusz organizacji, opracowany
przez dyrektora, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego
Biblioteki – do dnia 30 kwietnia danego roku.
2. Arkusz organizacji Biblioteki zatwierdza organ prowadzący.
§ 19.
1. Biblioteka działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie
szkolne i umożliwiają dostęp do zbiorów w cyklu zmianowym w miarę
możliwości kadrowych.
2. W Bibliotece oraz w jej Filiach poniedziałek jest dniem pracy wewnętrznej.
3. Biblioteka Pedagogiczna w Płocku udostępnia swoje zbiory od wtorku do piątku
w godzinach 10.00 - 18.00, w soboty w godzinach 10.00 - 15.00.
4. Filia w Gostyninie udostępnia swoje zbiory:
od wtorku do piątku w godzinach 11.00 - 18.00, w soboty w godzinach 10.00 - 14.00.
5. Filia w Sierpcu udostępnia swoje zbiory następująco:
wtorek, środa, piątek w godzinach 10.00 – 17.00, w czwartki w godzinach 10.00 – 16.00,
w soboty w godzinach 10.00 – 14.00.
6. W wakacje, ferie szkolne i przerwy świąteczne Biblioteka i Filie działają na podstawie
odrębnego harmonogramu zgodnie z zarządzeniem Dyrektora w tej sprawie.
ROZDZIAŁ V
Pracownicy Biblioteki
§ 20.
1. Do realizacji zadań Biblioteki zatrudnia się nauczycieli.
2. Zasady ich zatrudniania i wynagradzania określają odrębne przepisy.
3. Zakres zadań nauczycieli obejmuje:
1) gromadzenie materiałów bibliotecznych zgodnie z profilem Biblioteki,
2) opracowywanie nabytków z godnie z przyjętymi sposobami i przepisami,
3) udostępnianie zbiorów Biblioteki zgodnie z regulaminem udostępniania
w wypożyczalni i czytelni,
4) tworzenie i aktualizowanie warsztatu informacyjnego Biblioteki,
5) aktywizowanie czytelnictwa nauczycieli i innych użytkowników Biblioteki,
6) planowanie pracy i prowadzenie sprawozdawczości bibliotecznej,
7) dbanie o estetyczny wygląd Biblioteki,
8) współodpowiedzialność za zbiory, sprzęt i urządzenia Biblioteki.
§ 21.
1. W Bibliotece zatrudnia się bibliotekarzy.
2. W Bibliotece mogą być zatrudnieni inni specjaliści oraz pracownicy administracyjni
i obsługi.
3. Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników wymienionych w ust. 1 i 2 określają
odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ VI
Zbiory Biblioteki
§ 22.
Biblioteka gromadzi, opracowuje i udostępnia dokumenty piśmiennicze, zapisy obrazu
i dźwięku oraz zbiory multimedialnych, obejmujące w szczególności:
1) literaturę z zakresu pedagogiki i nauk pokrewnych, w języku polskim i w językach
obcych,
2) publikacje naukowe i popularnonaukowe z różnych dziedzin wiedzy objętych
ramowymi planami nauczania,
3) literaturę piękną i dzieła klasyki światowej oraz książki z zestawu lektur dla ucznia,
4) piśmiennictwo z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej,
5) programy nauczania i podręczniki szkolne,
6) materiały dotyczące problematyki oświatowej regionu.
ROZDZIAŁ VII
Postanowienia końcowe
§ 23.
Biblioteka jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową na podstawie
odrębnych przepisów.
§ 24.
Załącznik do statutu stanowi struktura organizacyjna Biblioteki oraz Regulamin pracy Rady
Pedagogicznej Biblioteki Pedagogicznej w Płocku.
§ 25.
Zgodnie z uchwałą z dnia 20 czerwca 2005 r. Rady Pedagogicznej niniejszy Statut
obowiązuje od dnia 1 lipca 2005 r. r.
Aneks Nr 1
do
Statutu Biblioteki Pedagogicznej w Płocku
W związku ze zmianą adresu siedziby BP w Płocku Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia
3 września 2007 r. wprowadza się następującą zmianę do Statutu Biblioteki:
1. § 3 w Rozdziale I Postanowienia ogólne otrzymuje brzmienie:
„Siedziba Biblioteki mieści się przy ul. Gałczyńskiego 26”.
2. Zmiana w Statucie obowiązuje z dniem uchwalenia.
Załącznik do Statutu
Biblioteki Pedagogicznej w Płocku
Regulamin pracy Rady Pedagogicznej Biblioteki Pedagogicznej w Płocku
§ 1.
Na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r.
Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami) – art.43, ust.2 oraz statutu placówki z dnia 20
czerwca 2004 r. wprowadza się uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 20 czerwca 2004 r.
niniejszy regulamin.
§ 2.
Rada Pedagogiczna wykonuje swoje zadania i realizuje swoje uprawnienia (ustawa
o systemie oświaty art.41 i 42) na posiedzeniach plenarnych bądź nadzwyczajnych.
§ 3.
Rada obraduje na zebraniach plenarnych nie rzadziej niż dwa razy w roku.
§ 4.
Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór
pedagogiczny, organu prowadzącego Bibliotekę, jednej trzeciej członków Rady (zgłoszony
pisemnie, z podpisami członków) oraz z inicjatywy przewodniczącego Rady.
§ 5.
Przewodniczący Rady prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest
odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie wraz z podaniem
projektu porządku zebrania na piśmie lub telefonicznie nie później niż pięć dni przed
posiedzeniem Rady.
§ 6.
Projekty decyzji, stanowisk, opinii i wniosków wynikających z porządku obrad muszą
być dostarczone członkom Rady w formie pisemnej lub ustnej co najmniej na 5 dni przed
posiedzeniem plenarnym.
§ 7.
Każdy członek Rady przed podjęciem decyzji musi mieć możliwość zgłoszenia uwag
i zastrzeżeń do projektowanych uchwał, jak również otrzymania wyjaśnień.
§ 8.
Uchwały podjęte na zebraniach plenarnych są prawomocne, jeżeli zostały podjęte
zwykłą większością głosów przy udziale co najmniej połowy członków Rady w głosowaniu
jawnym lub tajnym. Decyzję o głosowaniu jawnym lub tajnym podejmuje każdorazowo Rada
Pedagogiczna.
§ 9.
Aby przeprowadzić tajne głosowanie, Rada wybiera każdorazowo 2 osobową komisję
skrutacyjną. Osoby zaproszone, nie będące członkami Rady, mają jedynie głos doradczy.
§ 10.
Przyjmuje się następujący porządek obrad plenarnych:
a) ustalenie liczby członków rady obecnych na posiedzeniu poprzez podpisanie listy
obecności, powitanie zaproszonych gości. Ustalenie, czy na Sali znajduje się
wymagane dla prawomocności uchwał quorum,
b) zatwierdzenie porządku obrad,
c) ewentualny wybór komisji lub zespołów pomocniczych,
d) realizacja porządku obrad:

  • omówienie projektów decyzji, stanowisk, opinii,
  • dyskusja i rekomendacje stosownych organów,
  • podjęcie uchwały przez głosowanie,

e) wnioski różne, wolne głosy,
f) uporządkowanie wniosków i głosów przez przewodniczącego Rady,
g) podsumowanie obrad.
§ 11.
1. Zebrania plenarne są protokołowane w księdze protokołów rady. Obrady protokołuje
nauczyciel wybrany na okres roku szkolnego.
2. Protokół jest podpisywany przez przewodniczącego obrad i protokolanta.
3. Na kolejnym posiedzeniu plenarnym protokół jest odczytywany i po uwzględnieniu
uwag członków Rady zatwierdzany.
4. Podstawowym dokumentem działalności Rady jest książka protokołów –
zasznurowana, opieczętowana i podpisana przez dyrektora oraz zaopatrzona
w klauzulę: „ książka zawiera stron ... i obejmuje okres pracy pedagogicznej od dnia
... do dnia ... ,”
5. Protokół sporządza się według struktury:
a) tytuł,
b) ustalenia formalne,
c) przebieg obrad,
d) lista uczestników.
§ 12.
Przedstawicieli Rady Pedagogicznej do prac w różnych organach, zespołach
i komisjach zewnętrznych, zgodnie z przepisami szczegółowymi, wybiera zebranie plenarne
Rady w głosowaniu jawnym, spośród zgłoszonych kandydatów. Wybrane zostają osoby, które
uzyskają największą liczbę głosów.
§ 13.
Zmiana treści regulaminu należy do kompetencji Rady i odbywa się na wniosek
poparty zwykłą większością głosów co najmniej połowy członków Rady.
Załącznik do Statutu Biblioteki Pedagogicznej w Płocku
Czytelnia i Wydział Informacyjno-
Bibliograficzny
Filia w Gostyninie
Filia w Sierpcu
Struktura organizacyjna Biblioteki
Dyrektor BP
Księgowość i administracja
Wydział Gromadzenia i
Opracowania Zbiorów
Wypożyczalnia

Statut Biblioteki

Pokaż metryczkę tego dokumentu drukuj 
Podpisał: Barbara Zielińska
Dokument z dnia: 26.08.2008
Dokument oglądany razy: 8
Opublikował: Radosław Manista
Publikacja dnia: 26.08.2008
 
Ukryj metryczkę tego dokumentu     drukuj 


bip.gov.pl